Scholieren in de klas

Ik wil erover praten

Het is heel vervelend als je kind of jij zich niet veilig voelt op school. Je kunt daarover praten met verschillende personen en organisaties die je advies en informatie kunnen geven over het vinden van een oplossing op school.

Een luisterend oor

Het kan helpen om eerst iemand te spreken die naar je luistert en advies geeft. Dat kunnen bijvoorbeeld andere ouders zijn. Maar ook de mentor van je kind. Je staat er niet alleen voor. Ook kun je op bijna alle scholen naar een vertrouwenspersoon. Samen met hen en je kind kun je bedenken wat je verder wilt doen.

Advies binnen de school

Binnen de school zijn er mensen die je kunnen helpen. Een mentor of coördinator (bijvoorbeeld vmbo, havo of vwo) kan je helpen met verdere stappen. Ook kun je op elke school terecht bij het aanspreekpunt pesten. En bijna elke school heeft een vertrouwenspersoon.

Een vertrouwenspersoon is iemand die op school werkt. Die wordt ook wel een interne vertrouwenspersoon genoemd. Leerlingen, ouders en medewerkers kunnen er terecht met een melding of klacht over dingen die met school te maken hebben.

Veel scholen hebben ook een vertrouwenspersoon die niet op school zelf werkt, een externe vertrouwenspersoon. Die vertrouwenspersoon doet hetzelfde, maar heeft meer afstand tot de school. Daardoor kan een vertrouwenspersoon buiten de school jou meer vertrouwen geven als je er met de school niet uitkomt. De contactgegevens van de vertrouwenspersoon vind je in de schoolgids en op de website van school.

Onafhankelijke organisaties

Misschien lukt het niet in gesprek te gaan met medewerkers van school. Dan kun je ook in gesprek gaan met iemand van een onafhankelijke organisatie.

Ouders & Onderwijs

Ouders kunnen bij ons terecht voor advies en antwoorden op vragen over allerlei onderwerpen rond het onderwijs. Overweeg je om een klacht in te dienen en weet je niet wat je kunt verwachten of hoe het aan te pakken? Wij denken met je mee en leggen uit wat je kunt doen.

Naar de website van Oudersenonderwijs 088 6050101

Balans

Balans is een vereniging voor ouders van kinderen met een ondersteuningsvraag op het gebied van leren en/of gedrag. Vaak hebben ouders die contact met ons opnemen ook vragen of zorgen over de sociale veiligheid van hun kind op school. Je kunt bij BalansAdvies terecht voor informatie, advies, voor steun en om te sparren met een ouder die uit eigen ervaring weet hoe het is als je je zorgen maakt om jouw kind.

Naar de website van Balans 030 2255050