Scholieren in de klas

Ik wil erover praten

Het is heel vervelend als jij je niet veilig voelt op school. Je kunt daarover praten met verschillende mensen die jou verder kunnen helpen. Belangrijk is dat je eerst iemand spreekt die je vertrouwt. Daarna kun je praten met mensen die je kunnen helpen met het vinden van een oplossing op school. Wil je hulp bij dat gesprek? Die kun je krijgen van onafhankelijke organisaties.

Een luisterend oor

Het kan helpen om eerst iemand te spreken die naar jou luistert en die jij vertrouwt. Dat kunnen je ouders of je vrienden zijn. Maar ook je mentor of een docent die je vertrouwt. Je staat er niet alleen voor. Ook kun je op bijna alle scholen naar een vertrouwenspersoon. Samen met hen kun je bedenken wat je verder wilt doen.

Advies binnen de school

Binnen de school zijn er mensen die je kunnen helpen. Je mentor of coördinator (bijvoorbeeld vmbo, havo of vwo) kan je helpen met verdere stappen. Ook kun je op elke school terecht bij het aanspreekpunt pesten. En bijna elke school heeft een vertrouwenspersoon.

Een vertrouwenspersoon is iemand die op school werkt. Die wordt ook wel een interne vertrouwenspersoon genoemd. Leerlingen, ouders en medewerkers kunnen er terecht met een melding of klacht over dingen die met school te maken hebben.

Veel scholen hebben ook een vertrouwenspersoon die niet op school zelf werkt, een externe vertrouwenspersoon. Die vertrouwenspersoon doet hetzelfde, maar heeft meer afstand tot de school. Daardoor kan een vertrouwenspersoon buiten de school jou meer vertrouwen geven als je er met de school niet uitkomt.

De contactgegevens van de vertrouwenspersoon vind je in de schoolgids en op de website van je school.

Onafhankelijke organisaties

Misschien lukt het niet in gesprek te gaan met een vertrouwd iemand, of met mensen die werken op jouw school. Dan kun je ook in gesprek gaan met iemand van een onafhankelijke organisatie.

Kindertelefoon

Het kan een opluchting zijn om te praten over je problemen. Maar soms kan het moeilijk zijn om er met iemand over te praten. Dan kun je helemaal anoniem terecht bij de Kindertelefoon. Zij luisteren naar je verhaal en kunnen samen met jou een oplossing bedenken.

Naar de website van de Kindertelefoon 0800 0432

LAKS

Ben jij ontevreden over je situatie op school? Of vind je dat jouw school je oneerlijk heeft behandeld? Dan zou je een klacht kunnen indienen! Logisch dat je niet meteen weet hoe je dit het beste kunt aanpakken. We leggen je graag uit welke stappen je kunt ondernemen.

Naar de website van LAKS 030 7900 910