Scholieren in de klas

Algemene vragen

Wil je praten over je situatie op school? En vind je het fijn om advies en informatie te krijgen? Bij de organisaties die hieronder staan, kun je terecht met algemene vragen.

Voor leerlingen

LAKS

Ben jij ontevreden over je situatie op school? Of vind je dat jouw school je oneerlijk heeft behandeld? Dan zou je een klacht kunnen indienen! Logisch dat je niet meteen weet hoe je dit het beste kunt aanpakken. We leggen je graag uit welke stappen je kunt ondernemen.

Naar de website van LAKS 030 7900 910

Kindertelefoon

Het kan een opluchting zijn om te praten over je problemen. Maar soms kan het moeilijk zijn om er met iemand over te praten. Dan kun je helemaal anoniem terecht bij de Kindertelefoon. Zij luisteren naar je verhaal en kunnen samen met jou een oplossing bedenken.

Naar de website van de Kindertelefoon 0800 0432

Kinderombudsman

De Kinderombudsman helpt kinderen en jongeren tot 18 jaar om voor hun rechten op te komen. Stel, je hebt een probleem met een organisatie, zoals je school of een andere instantie. Omdat je vindt dat ze niet goed omgaan met jouw kinderrechten. Als je hierover contact met ons opneemt, kunnen we je advies geven, met jouw school gaan praten of een onderzoek starten.

Naar de website van de Kinderombudsman 0800 8765432

Voor ouders/verzorgers

Ouders & Onderwijs

Ouders kunnen bij ons terecht voor advies en antwoorden op vragen over allerlei onderwerpen rond het onderwijs. Overweeg je om een klacht in te dienen en weet je niet wat je kunt verwachten of hoe het aan te pakken? Wij denken met je mee en leggen uit wat je kunt doen.

Naar de website van Ouders & Onderwijs  088 6050101

Balans

Balans is een vereniging voor ouders van kinderen met een ondersteuningsvraag op het gebied van leren en/of gedrag. Vaak hebben ouders die contact met ons opnemen ook vragen of zorgen over de sociale veiligheid van hun kind op school. Je kunt bij BalansAdvies terecht voor informatie, advies, voor steun en om te sparren met een ouder die uit eigen ervaring weet hoe het is als je je zorgen maakt om jouw kind.

Naar de website van Balans 030 2255050

Wil je een melding doen?

Inspectie van het Onderwijs

Wil je een melding doen of je probleem eerst graag bespreken? Dat kan bij medewerkers van Klantcontact van de inspectie. Meldingen worden gebruikt om toezicht te houden op het onderwijs. De inspectie lost geen individuele problemen op, maar kijkt wel of er risico’s zijn voor de veiligheid op scholen.

Bel 088 669 6060

Liever niet bellen?

Vul het contactformulier van de Inspectie van het Onderwijs in.

Vertrouwensinspecteurs van de Inspectie van het Onderwijs

Iedereen die te maken heeft, zorgen of vragen heeft over psychisch en/of fysiek geweld, seksuele intimidatie, seksueel misbruik, radicalisering of discriminatie kan terecht bij dit telefonische meldpunt. De vertrouwensinspecteur luistert naar je en geeft je informatie. Ook kan de vertrouwensinspecteur je advies geven over het indienen van een klacht bij het schoolbestuur of over het doen van aangifte bij de politie. De vertrouwensinspecteur kan je problemen niet oplossen, maar je wel adviseren.

Bel 0900 1113111 (lokaal tarief)

Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8:00—17:00 uur